Nationaldagsbön i hela Sverige

Genom att surfa vidare samtycker du till att Frälsningsarmén lagrar kakor på din dator. Läs mer om cookies här

Jag accepterar cookies
hämta geoposition

Nationaldagsbön i hela Sverige

Gud vill frihet och frid, räddning och befrielse. Gud har genom sitt Ord, Bibeln, sagt att den som ber han får. Därför samlas kristna runt om vårt land också på Nationaldagen den 6 juni för att be, ett initiativ från Sverigebönen. I detta bönearbete är Frälsningsarmén en självklar del.

Foto: Unsplash

I drygt tio år har kristna i vårt land samlats till bön på Nationaldagen efter ett initiativ från Sverigebönen, förra året var det mer än 230 städer som var med och bad.

Vi ber för vår stads bästa

Som kristna har vi som uppgift att söka vår stads bästa, vår orts bästa, vilket bland annat innebär att be för den. Denna bön för våra städer, de platser där vi bor, pågår året runt men just på Nationaldagen blir detta extra naturligt och självklart.

"Och sök den stads bästa dit jag har fört er i fångenskap och be för den till Herren. När det går väl för den, går det också väl för er". Detta var en uppmaning som Gud riktade till sitt folk för länge sedan när Israels folk var fångar i Babel, men det är också en uppmaning som Gud riktar till sitt folk genom alla tider.

Sju huvudområden att be för

Sju huvudområden som Sverigebönen kallar för samhällspelare är tänkta som en utgångspunkt, som ett stöd och vägledning i förbönen:

  • Guds församling
  • Familjen
  • Media
  • Utbildning
  • Näringsliv och arbetsplatser
  • Kultur och idrottsvärlden

Under dessa kan självfallet fler underliggande områden läggas till.

Goda och onda krafter – i verkligheten

Gud är god och vill verkligen det allra bästa för oss människor, Gud är alla goda gåvors givare. Tack och lov så ser vi mycket av godhet, kärlek, ljus, äkthet i vårt samhälle. Men vi är alla också smärtsamt medvetna om att det även finns andra krafter i vårt samhälle, krafter som sprider ondska, hat, mörker och lögn. Det är tydligt att det pågår en kamp mellan gott och ont, en kamp som väldigt ofta skildras i olika filmer i allt från Harry Potter till James Bond.

Från Gud kommer endast det som är gott

Ofta fascineras vi människor när denna kamp mellan gott och ont visas på filmskärmen, men när det kommer till verkligheten kör vi ofta huvudet i sanden. Skulle vi någon gång fundera kring denna kamp mellan det goda och det onda så kör vi människor väldigt ofta i diket och gör misstaget att anklaga Gud för allt det onda som sker. Gud är god och något ont kan inte komma från Gud, från Gud kommer det som är gott.

Gud vill frihet och frid, Gud vill räddning och befrielse. Gud har genom sitt Ord, Bibeln, sagt att den som ber han får. Därför samlas kristna runt om vårt land också på Nationaldagen för att be.

Frälsningsarméns del i nationaldagsbönen

I detta bönearbete är Frälsningsarmén en självklar del. På en del orter i vårt land kommer Nationaldagsbönen att hållas på Frälsningsarmén, på andra orter finns Frälsningsarmén naturligt med i den kyrka där Nationaldagsbönen hålls.

Läs mer om nationaldagsbönen

Vill du läsa mer om Nationaldagsbönen och se platser och tider kan du enklast få denna information från Sverigebönens hemsida www.sverigebonen.se

Publicerat: 2018-06-05Skriv ut