logotype
Hjälp människor i nöd - ge en gåva nu

Guds plan är det största man kan hitta

Marjo Maikkunen och hennes make Pasi är båda musikaliska och har haft arbeten inom den branschen. När Marjo blev kristen ändrades fokus till låtar med andligt innehåll. Efter år av bön tog även maken emot Jesus. Nu känner de sig spända inför framtiden då de känner sig kallade att arbeta för Gud.

Mormodern som förebild

Den enda i Marjo Maikkunens släkt som hade en gudstro var hennes mormor och hon berättade för Marjo om den. Marjo var andligt öppen och hade mormodern som en förebild med tanke på hur hon levde och hanterade saker och ting i livet.

- Om det uppstod problem så sa hon att ”Nu ska vi be och lämna över det här till Gud”. Så reagerade inte de andra släktingarna. Det var starkt för mig, berättar Marjo.

Marjo träffade Pasi

Hon träffade Pasi som hon flyttade ihop med i Rovaniemi i Finland och senare gifte sig med. När de fick sitt första barn startade en process inom Marjo då hon började fundera mer över livets djupa frågor. Det visade sig att Pasis mor också var kristen sedan några år tillbaka så de två kvinnorna hade många och långa samtal om kvällarna då de pratade om Jesus och läste Bibeln ihop. Marjo påpekar hur viktig svärmodern var för henne under den här tiden.

Vaknade mitt i natten av en stark känsla

Så kom novemberdagen år 1997 när Marjo tog steget fullt ut och blev en bekännande kristen. Det var när hon och familjen var på besök hos makens föräldrar i Haparanda. Pasi spelade i en dansorkester och sonen hade lagt sig för att sova så Marjo och svärmodern satt ensamma i köket. En känsla hade vuxit fram inom Marjo som nu kände att hon var redo att följa Jesus, så de bad tillsammans. Sedan gick Marjo och lade sig för att sova bredvid sonen.

- Efter en stund vaknade jag och hade en sådan varm och stark känsla inom mig att jag undrade vad det var som hände. Jag klev upp och gick till min svärmor som då berättade att det var den helige Ande som rörde vid mig, säger Marjo.

De fortsatte att be en lång stund efter det och från den kvällen upplevde Marjo hur hennes liv förändrades. Tidigare tävlade hon mycket i karaoke men nu var det som om hon bara ville sjunga andliga sånger. Hon var även öppen inför sina vänner om sin tro och hon fick se flera av dem bli frälsta.

Bytte bana helt

Marjo blev medlem i en pingstkyrka i Finland där hon och familjen bodde och började sjunga i kören där. År 2002 gick flytten till Haparanda och då gick Marjo med i pingstkyrkan på den orten istället. Pasi som inte riktigt trivdes med sitt arbete bytte bana helt. Marjo bad mycket för sin man om att även han skulle ta emot Jesus i sitt liv och år 2012 började han spela bas i gospelgruppen Marjo var med i. Pasi blev lite av en iakttagare då mycket var nytt för honom i den miljön men han kom att trivas där.

- Efter två månader hörde jag tydligt hur den helige Ande sa att jag skulle gå och be för min man men jag kände mig osäker och visste inte hur han skulle reagera. Men jag hörde det flera gånger så till sist frågade jag Pasi om jag fick be för honom. När jag gjorde det så började han gråta direkt och sa att han också ville ta emot Jesus, berättar Marjo.

- Jag kände en sådan lättnad och hur jobbiga saker och ting släppte. Det var som om jag svävade och det höll i sig en hel vecka. Plötsligt började jag lägga märke till blommor, växtlighet och allt underbart som Gud har skapat i naturen, minns Pasi.

Livet som musiker var utmanande

Han nämner att han trots uppväxten i ett hem utan kristen prägel ändå hade någon form av tro som gjorde att han bad aftonbön för sig själv som barn. Men livet som musiker drog iväg honom i en annan riktning och det blev mycket krogbesök, alkohol och allt vad det innebar. Pasi har även varit beroende av snus och cigaretter men slutade tvärt efter att han blev frälst, från en dag till en annan bokstavligen. Han berättar om när han tidigare försökte sluta snusa.

- Jag hade så mycket abstinens, det var katastrof! Så det kändes konstigt att det gick så lätt den här gången men Gud hjälper ju till även i sådana situationer, menar han.

Relationen förvandlades

När Marjo blev frälst märkte maken en viss skillnad hos henne men nu när även han tagit emot Jesus förvandlades hela deras relation och äktenskap. De pratade igenom saker och ting och en del händelser var varken lätta eller roliga att lyfta fram i ljuset.

- Plötsligt började jag få dåligt samvete över saker jag hade gjort fel tidigare. Den helige Ande är ju sanningens ande och jag kände maningen att prata med Marjo om det som varit, säger Pasi.

- I varje bön och gråt var Jesus så nära och vi hade inte klarat detta utan honom, förklarar Marjo.

Började skriva egna låtar

Snart började även sånger med själavårdande texter att komma till Marjo som började skriva egna låtar. De handlade om hur Jesus kan hela djupa sår och hur hans nåd och kärlek räcker till där den behövs.

- Jag lyssnade in vad Gud sa om min kallelse. Jag har lett lovsång länge och i vintras uppfattade jag det som om Gud sa att han ville ha mer av detta, förklarar Marjo.

Hon och maken startade då lovsångsgruppen Twin City gospel. Området med Haparanda på svenska sidan och Torneå på finska sidan kallas just för Twin City och att det finns ett stort samarbete mellan de olika pingstförsamlingarna där. Körmedlemmarna tillhör olika samfund och församlingar från båda sidor.

Vände sig till Frälsningsarmén

- Men i den finska pingstförsamlingen talade alla bara finska och vi kände att vi ville ha en grupp som talade olika språk och då blev det naturligt att vi vände oss till Frälsningsarmén, säger Marjo.

Sedan i september tillhör Marjo och Pasi Frälsningsarméns kår i Haparanda där en hel del nysvenskar har rotat sig efter den stora flyktingströmmen för några år sedan. En av de saker de uppskattar med just det samfundet är att gifta par ofta arbetar tillsammans och att det finns många kvinnor i ledarpositioner. Även där har de bildat en Twin City gospel-kör. Pasi arbetar till vardags på ett kalkverk och går Frälsningsarméns bibelskola på distans och Marjo är föreståndare för pingstkyrkans second hand-butik.

Till parets glädje har de fått se både Pasis bror och fru bli frälsta och nyligen döpte sig ett par vänner som en bekräftelse på att de nu tillhör Jesus. Marjo och Pasi leder ofta lovsången i kåren och viljan finns att gå officersskolan men då de bor så pass långt ifrån Stockholm och har en dotter som bor hemma vet de för tillfället inte riktigt hur de ska lösa det hela.

- Vi befinner oss i en aktiv bönetid nu för att höra hur Gud vill leda oss framöver. Vi känner en kallelse att arbeta för Gud och är öppna för hur han leder oss, säger Marjo.

- Att vi hör hans röst gör oss väldigt lyckliga och om man har hittat Guds plan i livet så har man hittat allt, avslutar hon.

Text: Teresia Jansson

Ska vi be för dig?

Vill du be till Gud?

Herrens bön eller Fader vår som den är mer känd för att heta, är den mest centrala bönen inom kristendomen. I den nya översättningen heter bönen Vår fader.

Enligt Bibeln var det Jesus själv som lärde ut den här bönen på ett berg i Galileen, som en del av sin bergspredikan. Händelsen beskrivs i Matteusevangeliet (Matteus 6:9-12).

Vår fader 

Vår Fader, du som är i himlen.
Låt ditt namn bli helgat.
Låt ditt rike komma.
Låt din vilja ske, på jorden så som i himlen.
Ge oss idag det bröd vi behöver.
Och förlåt oss våra skulder, liksom vi har förlåtit dem som står i skuld till oss.
Och utsätt oss inte för prövning, utan rädda oss från det onda.
Ditt är riket, din är makten och äran, i evighet.
Amen.

Vill du gå en alphakurs om kristen tro?

En alphakurs består av tre delar: måltidsgemenskap, föredrag och samtal kring dagens ämne. Ta gärna kontakt med Frälsningsarmén på din ort eller en annan församling, om vi inte finns på din ort.