logotype
Hjälp människor i nöd - ge en gåva nu

"Ett mirakel att allt gått så bra"

Katherine Tepsi med familj flydde från inbördeskriget i Syrien till Sverige och Västerås. Den riskfyllda resan tog dock bara en vecka och skedde utan incidenter, något de ser som ett mirakel. Här mötte Katherine människor i Frälsningsarmén som hon uppskattar mycket. Hennes gudstro har stärkts och hon ser väldigt ljust på framtiden.

Katherine Tepsi växte upp i Syrien i staden Aleppo med en syster och fyra bröder. Familjen var syrisk katolsk och barnen gick i kristen privatskola. De levde ett lugnt liv och umgicks i princip bara med kristna även om det samtidigt fanns respekt för andra människors religionstillhörighet. Katherine har kära minnen av sin farmor som hon också är döpt efter.

— Varje helg samlade hon oss och läste ur Bibeln. Hon har uppfostrat oss till att vara kristna och hon är en stor förebild för mig, säger Katherine.

30 personer i en båt gjord för fem

Men så bröt inbördeskriget i Syren ut och eskalerade år 2012 så hela familjen beslöt sig för att fly landet. Målet var Sverige då det redan fanns släktingar här. Katherine var vid det här laget 42 år, gift och hade tre barn. Det var hennes svärfar och svågrar som bodde i Sverige sedan 30 år tillbaka. År 2013 flydde Katherine med man och barn, först med bil till Turkiet, därifrån med gummibåt till Grekland.

— Det var så farligt och vi var så rädda för vi var 30 personer i en båt som var gjord för fem. Men det gick bra tack vare Jesus och det var som om jag kunde känna att han höll mig i handen, säger Katherine.

Färden gick sedan vidare genom Europa, sista sträckan med flygplan. Allt som allt tog det bara någon vecka att nå Sverige och Västerås där Katherines svärföräldrar bor. Första tiden bodde Katherines familj hemma hos dem innan de fick tag på en egen hyreslägenhet. Migrationsverket gav stöd och hjälp och via Röda korset fick de lektioner i svenska tills de kom in på SFI, svenska för invandrare. Inom en till två månader hade familjen fått uppehållstillstånd och nu har även Katherines föräldrar fått det. De kom till Sverige för två år sen.

”Jesus var med i varje stund”

Katherine påpekar att de känner till andra familjer som fått utstå en lång resa till Sverige och en del har förlorat barn exempelvis under båtresan. Hon nämner bibelordet i 5 Mosebok 31:6 där det står: ” Var starka och frimodiga, var inte rädda eller förskräckta för dem, för Herren din Gud går själv med dig. Han ska inte lämna dig eller överge dig.”

— Det känns som ett mirakel att allt har gått så bra och att ingenting har hänt oss. Flykten blev en vändpunkt för mig för att jag vågade ta beslutet att fly och jag kände att Jesus har varit med i varje stund, säger Katherine.

— Tron ger mod, hopp och kraft och därför har vi också kunnat vara uthålliga, fortsätter hon.

”På Frälsningsarmén är de som änglar”

Efter tiden på SFI fick Katherine en praktikplats hos studieförbundet Bilda där hon hjälpte asylsökande med språket, samhällsinformation och tolkning. Via detta kom hon i kontakt med Frälsningsarméns kår i Västerås. Katherine hade aldrig hört talas om Frälsningsarmén tidigare eftersom det samfundet inte finns representerat i Syrien. När familjen varit i Sverige i tre år började Katherine hjälpa till på kåren som översättare åt andra flyktingar som kom dit.

— Jag kände mig så lugn och trygg och min tro stärktes när jag var där, säger hon.

— Jag är så imponerad av människorna på kåren, de är som änglar, så härliga och underbara och de hjälper alla utan att diskriminera någon, fortsätter hon.

Hon påpekar att hon själv är andlig och inte materialistisk och att hon gärna hjälper andra utan att förvänta sig någonting tillbaka. Så uppfattar hon även vännerna i Frälsningsarmén och det är en anledning till att hon trivs så bra där. Hon nämner att hon också försöker vara en bra förebild för sina barn genom att vara en god kristen. Ibland är Katherine med på kårens söndagsmöten men hon och familjen firar även gudstjänster tillsammans med andra från Syrien. Då och då går de till katolska kyrkan.

— Men alla tror vi ju på Gud, vi har ju samma mål och syfte så vi skiljer inte så mycket på samfunden, menar Katherine.

”Jag älskar Sverige!”

För några år sedan tog Katherine körkort och nu läser hon till barnskötare samtidigt som hon har en fast anställning vid en förskola. Senare vill hon fortsätta läsa till förskolelärare. Även två av barnen arbetar och studerar och äldsta dottern som är 28 år har flyttat till Spanien där hon läser till finansanalytiker.

— Jag älskar Sverige, det är ett fantastiskt land att leva i! Här får alla människor möjligheten att utvecklas och bli en del av det svenska samhället, utbrister Katherine.

— Jag hoppas vi får leva i fred, trygghet och säkerhet och att Gud är med oss, hjälper oss och ger oss god hälsa. När man tror och är beroende av Gud så blir allt i livet lättare och det ger en sådan glädje, avslutar hon.

Text: Teresia Jansson

Ska vi be för dig?

Vill du be till Gud?

Herrens bön eller Fader vår som den är mer känd för att heta, är den mest centrala bönen inom kristendomen. I den nya översättningen heter bönen Vår fader.

Enligt Bibeln var det Jesus själv som lärde ut den här bönen på ett berg i Galileen, som en del av sin bergspredikan. Händelsen beskrivs i Matteusevangeliet (Matteus 6:9-12).

Vår fader 

Vår Fader, du som är i himlen.
Låt ditt namn bli helgat.
Låt ditt rike komma.
Låt din vilja ske, på jorden så som i himlen.
Ge oss idag det bröd vi behöver.
Och förlåt oss våra skulder, liksom vi har förlåtit dem som står i skuld till oss.
Och utsätt oss inte för prövning, utan rädda oss från det onda.
Ditt är riket, din är makten och äran, i evighet.
Amen.

Vill du gå en alphakurs om kristen tro?

En alphakurs består av tre delar: måltidsgemenskap, föredrag och samtal kring dagens ämne. Ta gärna kontakt med Frälsningsarmén på din ort eller en annan församling, om vi inte finns på din ort.