logotype
Hjälp människor i nöd - ge en gåva nu

"Jag blir aldrig mätt på att lära känna Jesus"

För omkring 30 år sedan kom Günsen Cezmil och hennes man från Turkiet till Sverige. Efter 15 år fick Günsen praktik på Frälsningsarméns kår i Västerås och efter noga övervägande bestämde hon sig för att ta emot Jesus i sitt liv. Idag kan hon inte tänka sig en tillvaro utan honom eller vännerna i kåren.

Günsen Cezmli har bott större delen av sitt liv i Turkiet men hemstaden Istanbul är så pass stor att folk inte har total kontroll på varandra. Därför var det ingen som ifrågasatte varför hon och hennes familj inte var så praktiserande muslimer.

”Jag visste vem Jesus var men trodde inte att han var Guds son”

Günsen hörde ibland hur det talades illa om kristna men hon hade en del grannar och bekanta som bekände sig till den tron. Därför berörde det henne inte så mycket då hon redan hade sin egen bild av dem. Det hände också att hon gick med sina vänner till den grekiskt ortodoxa kyrkan.

- Vi gick dit och tände ljus och bad för andra ibland. Jag visste vem Jesus var men jag trodde inte att han var Guds son, säger hon.

Hon kom till och med att gifta sig med en kristen ortodox man med ursprung från Syrien. Det gjorde att Günsen fick mer inblick i högtider som jul och påsk men hon hade inte direkt någon tanke på att själv bli en kristen.

Flytt till Västerås och praktikplats hos Frälsningsarmén

År 1987 flyttade paret till Sverige då Günsens make har sin familj här. De är nu bosatta i Västerås och har en son och en dotter tillsammans som båda är döpta i kyrkan. Efter omkring 15 år här fick Günsen via Arbetsförmedlingen en sex månader lång praktikperiod i caféet på Frälsningsarméns kår i Västerås.

- Jag kände att det var en så mjuk och kärleksfull miljö, så annorlunda från andra ställen, säger hon.

”Skulle jag ta steget ut och kalla mig kristen?”

När hon var med personalen under morgonbönen sattes det igång en del tankar inom henne då detta var något helt nytt för henne. Efter ett halvår deltog hon därför i en alpha-kurs i kristen tro på kåren och sedan gick hon den efterföljande så kallade betakursen. Men hon var fortfarande osäker på om hon skulle ta steget ut och kalla sig kristen så hon jämförde olika religioner med varandra och tog sig tid att fundera kring det hela.

Längtade tillbaka till Frälsningsarmén

Efter praktiken på Frälsningsarmén kom Günsen ifrån gemenskapen där och en period mådde hon inte särskilt bra. Hon insåg då hur trygg hon känt sig i kåren och bad att få komma tillbaka. En tid var hon där i köket på ideell basis och bakade bland annat. Nu är hon fast anställd på heltid och har arbetat där i 15 år.

- Jag har jättefina chefer, som Christina Vauhkola och Marie Jonasson, och deras män. De är underbara människor som har betytt jättemycket för mig, säger Günsen.

”Jag älskar att vara här!”

Günsen Cezmil

Under några års tid var hon med på olika aktiviteter, såsom andakter, som Frälsningsarmén anordnade och ibland gick hon till en syriansk församling. Nu går hon en lärjungaskola på kåren och har alltid ställt mycket frågor i sin iver att lära sig mer om den kristna tron. En längtan inom henne om att lära känna Jesus växte inom henne och tillslut bestämde hon sig för att bli civilmedlem i kåren.

- Jag älskar att vara här! Så fort jag kommer innanför dörrarna får jag en helt otrolig känsla inombords. Det är svårt att förklara med ord men här känner jag mig så nära Jesus och jag blir inte mätt på det. Det finns ingen gräns för hur bra man kan lära känna honom, utbrister hon.

”Jag tror att jag kommer vara med här tills jag dör”

Idag är Günsen ändå glad över att hon tog tid på sig att bestämma sig innan hon tog steget fullt ut och bekände sig som en kristen, eftersom hon ville göra ett genomtänkt val som håller i längden. För henne är kåren som ett andra hem och hon är med på morgonbönen där på vardagarna men har även gjort den till en rutin hemma på helgerna.

Günsen tycker att mycket har förändrats till det bättre sedan hon tog emot Jesus i sitt liv. Hennes mål är att bli soldat i kåren men även det är något hon kommer ta tag i när tiden känns mogen. Hon beskriver livet innan som ostabilt men hennes tro växer sig allt starkare och hon får se många bönesvar.

- Det enda som är ledsamt i mitt liv är att jag inte kom i kontakt med Frälsningsarmén tidigare men jag tror att jag kommer vara med här tills jag dör, avslutar hon.

Text: Teresia Jansson

Ska vi be för dig?

Vill du be till Gud?

Herrens bön eller Fader vår som den är mer känd för att heta, är den mest centrala bönen inom kristendomen. I den nya översättningen heter bönen Vår fader.

Enligt Bibeln var det Jesus själv som lärde ut den här bönen på ett berg i Galileen, som en del av sin bergspredikan. Händelsen beskrivs i Matteusevangeliet (Matteus 6:9-12).

Vår fader 

Vår Fader, du som är i himlen.
Låt ditt namn bli helgat.
Låt ditt rike komma.
Låt din vilja ske, på jorden så som i himlen.
Ge oss idag det bröd vi behöver.
Och förlåt oss våra skulder, liksom vi har förlåtit dem som står i skuld till oss.
Och utsätt oss inte för prövning, utan rädda oss från det onda.
Ditt är riket, din är makten och äran, i evighet.
Amen.

Vill du gå en alphakurs om kristen tro?

En alphakurs består av tre delar: måltidsgemenskap, föredrag och samtal kring dagens ämne. Ta gärna kontakt med Frälsningsarmén på din ort eller en annan församling, om vi inte finns på din ort.