logotype
Hjälp människor i nöd - ge en gåva nu

Blev helad från hosta och allergi

När Susann Karlsson sörjde sin bortgångne man hamnade hon av en tillfällighet på andakt hos Frälsningsarmén. Där började en gudstro att spira och hon upplevde en stark kärlek och trygghet. När hon fick förbön för hosta och pollenallergi blev hon dessutom helt fri från dessa besvär.

Susanne Karlsson i Östersund har alltid sett sig som en sökare som famlat efter någonting att tro på. Som barn gick hon i söndagsskola och sjöng i kyrkokörer även om hon inte titulerade sig som kristen då.

Desperata bönen gav ett lugn

Senare i livet när hennes man insjuknade i cancer var det mycket som ställdes på ända och en dag gick hon in i köket och bad i sin desperation till en Gud som hon inte riktigt visste om han fanns. Då började parets ena hund att skälla, något de annars bara brukade göra när någon ringer på dörren så Susann såg det hela som ett tecken på att något hände när hon bad.

- Innan var jag jätteorolig och hade mycket ångest men jag tänkte att nu kommer någon att ge mig ny styrka och även förbereda min man på vad som kommer. Efter det blev jag mycket lugnare, berättar hon.

Maken dog efter en tid och givetvis var och är Susann ledsen och sorgsen på grund av det. Även om inte heller hennes man varit uttalat troende så hade han alltid haft ett gott öga till Frälsningsarmén med tanke på allt samfundet gör för samhällets utsatta.

"Jag började förstå vilken kärleksfull kraft det finns "

En dag passerade Susann kåren i Östersund och fick en stark ingivelse om att hon skulle gå in. Det visade sig att det fem minuter senare skulle hållas en andakt där och hon stannade kvar under den.

– Jag kände en sådan kärlek och blev helt fast, det kändes så rätt, som att det här var mitt hem! Jag var som nykär och slukade allt. Efter det började jag gå kurser i kristen tro och kunde inte sluta läsa Bibeln och jag började förstå vilken kärleksfull kraft det finns, utbrister hon.

Förbön botade

Detta hände för 3,5 år sedan. En sommar när kåren hade stängt besökte Susann ett tältmöte som ett annat samfund hade. Detta var en fredag och när hon kom dit hade hon en så pass jobbig hosta att hon redan hade bokat in en läkartid måndagen efter. Väl på mötet fick hon förbön för hostan.

– Och klockan tio på kvällen när jag kommit hem märkte jag att hostan var helt borta, berättar Susann.

Ändå gick hon till läkaren på måndagen eftersom hon trots allt hade en bokad tid och där fick hon veta att hon led av pollenallergi även om hon nu mådde bra. Kommande vår var hon på återbesök för att se hur det stod till med allergin.

– Men då var den helt borta. Så häftigt!, säger Susann engagerat.

”Jag får så mycket glädje via min tro”

Susann Karlsson

Idag känner hon sig stabil i och har balans i sin tro, som hon uttrycker det själv. Tidigare våndades hon över att vara ensam hemma men så är det inte längre även om hon givetvis saknar sin man.

– Gud är kärlek för mig, något som även handlar om hur man är emot andra människor. Jag får så mycket glädje via min tro och ser hur Gud ständigt är med mig i småsaker i livet, säger Susann.

– Och Frälsningsarmén betyder jättemycket för mig. Där har jag kamratskap och ett hem att gå till. Dit kan jag komma och fylla på, fortsätter hon.

"Jag har aldrig känt mig så trygg som jag gör nu"

Vidare understryker hon sin uppskattning över att kyrkan gör så mycket för dem som har det svårt även om hon själv inte lider av någon materiell brist. Hon har också en längtan att utvecklas i sin tro, att lära sig mer, och att läsa och förstå Bibeln bättre.

Tidigare arbetade Susann som förskollärare men har haft det tufft med den psykiska hälsan i form av ångest så nu hjälper hon till i ett fik på en mötesplats men även om tillvaron ibland känns tuff så har hon gudsrelationen att luta sig tillbaka på.

– Jag har aldrig känt mig så trygg som jag gör nu och även om jag vet att det finns onda krafter i världen så har Jesus övertaget, avslutar hon.

Text: Teresia Jansson

Ska vi be för dig?

Vill du be till Gud?

Herrens bön eller Fader vår som den är mer känd för att heta, är den mest centrala bönen inom kristendomen. I den nya översättningen heter bönen Vår fader.

Enligt Bibeln var det Jesus själv som lärde ut den här bönen på ett berg i Galileen, som en del av sin bergspredikan. Händelsen beskrivs i Matteusevangeliet (Matteus 6:9-12).

Vår fader 

Vår Fader, du som är i himlen.
Låt ditt namn bli helgat.
Låt ditt rike komma.
Låt din vilja ske, på jorden så som i himlen.
Ge oss idag det bröd vi behöver.
Och förlåt oss våra skulder, liksom vi har förlåtit dem som står i skuld till oss.
Och utsätt oss inte för prövning, utan rädda oss från det onda.
Ditt är riket, din är makten och äran, i evighet.
Amen.

Vill du gå en alphakurs om kristen tro?

En alphakurs består av tre delar: måltidsgemenskap, föredrag och samtal kring dagens ämne. Ta gärna kontakt med Frälsningsarmén på din ort eller en annan församling, om vi inte finns på din ort.