Genom att surfa vidare samtycker du till att Frälsningsarmén lagrar kakor på din dator. Läs mer om cookies här

Jag accepterar cookies

Musikern Sture Peterssons minne firades

Sture Petersson anses vara den som har haft störst inflytande när det gäller Frälsningsarméns musikliv under 1900-talet. För ett år sedan gick han ur tiden och i lördags bjöds det till hans minne in till seminarium och musikfest på kåren Templet i Stockholm.

Bild 1 och 2: musiker och kör under musikfesten till Sture Petterssons minne. Bild 3: Sture Pettersson.

Musiker, kompositör och dirigent är några titlar man kan tillskriva Sture Petersson. Han beskrivs också som en stor visionär och pedagog av de som arbetat nära honom. En grupp personer som gjort just det bestämde sig vid Sture Petersson bortgång för ett år sedan att hedra hans minne. En av dem är Per Ohlsson som tidigare har varit lärare vid Kungliga musikhögskolan i Stockholm och samarbetat en del med Sture Petersson, främst i ideella sammanhang.

Lät sig influeras från olika håll

– Vi firar honom eftersom han kanske är den som haft störst betydelse för Frälsningsarméns musikliv under 1900-talet, säger han.
– Han var väldigt observant som förstod vad som behövde göras på 60-talet för att utveckla Frälsningsarméns musikliv, bland annat genom att ta förnuftiga och smarta kursinitiativ som ledde till en större öppenhet och relationer med ledare ända från Boden till Ystad, fortsätter han.

Per Ohlsson nämner också Sture Peterssons förmåga att lyssna på folk och få dem att känna sig sedda och bekräftade och han lät sig influeras från olika håll och plockade in valda delar i sitt musikskapande.

Omformade och moderniserade Frälsningsarméns musikliv

Sture Petersson var välutbildad vid Kungliga musikhögskolan och inriktade sig på pianospel och dirigering, en utbildning som var bara några få förunnade. Under 60-talet bildade han och Rune Frödén, dåvarande chef för musikavdelningen på Frälsningsarmén, ett starkt team som omformade och moderniserade musiklivet där. Sture Petersson ledde musikkår och vokalgrupp och har gett upphov till både sånger och instrumentala verk för hornmusik/brassband.

Under eftermiddagens seminarium som handlade om vem Sture Petersson var, både som person och musiker, och hans roll som pionjär, pedagog och inspiratör för Frälsningsarmén var omkring 50 personer samlade. Planeringsgruppen hade räknat med ungefär hälften.

Kombinerade en klassisk inriktning med Frälsningsarméns genuina id

En annan av initiativtagarna till minnesdagen är Torgny Hanson som var programvärd under lördagen och dirigent för Musikkåren. Han har varit nationell musikinstruktör inom Frälsningsarmén och startade musiklinjen på Dalarö folkhögskola och hade Sture som chef.

– Idag lyfter vi fram en musik som kanske inte används av Frälsningsarmén som den borde göra idag, en ton av seriositet och klassiskt musikaliskt uttryck. Sture Petersson kombinerade en klassisk inriktning med Frälsningsarméns genuina id som jag skulle beskriva som folklig, varm och inbjudande, säger han.
– En av mina favoriter är "Evigt liv" som spelas ikväll. Den talar djupt och varmt, fortsätter han.

Frikyrkomusiken även utanför Frälsningsarmén

Torgny Hanson påpekar att Sture Petersson var väldigt noga med text, språk och satsbyggnad och på ett oförutsägbart sätt. Vidare beskriver han Sture Peterssons stora intresse för lyrik, rytmisk rörelse och konstnärlig dans och att han hade en förmåga att skapa klang och att han var ödmjuk i tolkning och förmedlan av sina verk. Sture Petersson omarbetade även musik från andra upphovsmän och tog fram en ny sångbok i två olika utgåvor för Frälsningsarmén. Han bidrog också till en utveckling av frikyrkomusiken även utanför Frälsningsarmén.

– Vi var några som han puffade på för att vi skulle vidareutbilda oss inom musiken och han skjutsade in oss i en bredare musikvärld än bara den inom samfundet, säger Torgny Hanson.

Musikfestens innehåll

Under musikfesten på kvällen var gudstjänstlokalen näst intill fullsatt, i alla fall på nedre planet. Då bjöds det på många stycken ur Sture Peterssons repertoar. Musikkåren öppnade med jubileumsfanfaren "Med flygande fanor och klingande spel" och spelade också Torgny Hansons ovan nämnda favoritstycke. Blandade kören, med dirigent Gunilla Frödén, framförde bland annat "Annorlunda tid". Daniel Viklund, kårledare i Strängnäs, bidrog med soloinsatsen "Korsfararsång". En av sångerna damkören, ledd av Kai Kjäll-Andersson, framförde var "Det är någon som högt över rymderna rår". Mot slutet bjöds det på ett potpurri av sånger av Sture Petersson i arrangemang för brassband av Ray Steadman-Allen. Kommendör Sven Nilsson avslutade kvällen med en andakt och därefter erbjöds det även en stunds gemenskap.

Text: Teresia Jansson

Skriv ut