På Frälsningsarméns webbplats används cookies. Cookies som behövs för att webbplatsen ska fungera kommer att sparas i din dator. Läs mer om cookies här

Jag accepterar cookies
hämta geoposition

Uppsving för Myrorna kring jul

Precis som andra butiker märker Frälsningsarméns second hand-kedja Myrorna ett uppsving i försäljningen innan jul. Enligt Lotta Kökeritz, varumärkes- och kommunikationschef, har det blivit mer okej att ge bort begagnade klappar och det finns ingen tid på året som de säljer så pass många presentkort som strax före jul. Tiden därefter får de även in extra mycket gåvor.

Bild 1: Ingången till en av Myrornas butiker, Bild 2: Lotta Kökeritz - varumärkes- och kommunikationschef för Myrorna och Caroline Andermatt - vd för Myrorna

Försäljningen vid jul har ökat

Tidigare har Myrornas försäljning kring jul varit ganska dålig men på senare år har man satsat mer på marknadsföring. I år lyder Myrornas julkampanj: ” Julklapparna som ger dubbel glädje.

Julen är så mycket mer än att ge. Man kan ju ge dubbelt. Handla dina julklappar hos Myrorna så ger du både prylar och människor än ny chans.”

Julklappstips i sociala medier

Dessutom delar man regelbundet med sig av förslag på julklappar. På Instagram, till exempel, finns en kalender med tips för varje dag i december. Exempel på tips är skridskor, böcker och porslin. Myrorna samarbetar även med ett antal bloggare som skriver om sina köp i butikerna och då skribenterna har många följare får deras inlägg stor spridning. Aldrig har någon av Myrornas kampanjfilmer setts av så många som den i år inför julen. Den sänds via Youtube och budskapet är att julklappsköp hos Myrorna bidrar till att fler hemlösa kan äta sig mätta, fler kan få en värdefull arbetspraktik och fler barn får uppleva julglädje.

–Försäljningen innan jul går bättre och bättre för varje år och vi säljer massor med julsaker. Det har också blivit mer okej att ge bort begagnade saker i julklapp och vi säljer aldrig så många presentkort som vi gör just kring jul, säger Lotta Kökeritz.

Gåvorna ökar efter jul

Hon påpekar att folk köper i princip vad som helst i julklappsväg hos dem men tror själv att det är enklare för den ovane second hand-kunden att ge bort en pryl istället för exempelvis ett klädesplagg. Hos Myrorna ser man även en ökning av gåvogivandet veckorna efter jul. Enligt Lotta Kökeritz kan förklaringen dels vara att folk fått oönskade julklappar men även att man under ledigheten har tid att rensa ut det man inte vill ha kvar i sitt bohag. Därefter följer en ganska lugn period fram till påsk då tillströmningen av gåvor ökar igen, förmodligen även då som en följd av ledighet och tid att göra sig av med saker man tröttnat på.

Text: Teresia Jansson
Foto: Myrorna

Skriv ut Dela Kommentera (
)