Genom att surfa vidare samtycker du till att Frälsningsarmén lagrar kakor på din dator. Läs mer om cookies här

Jag accepterar cookies

Ingredienser för en lyckad julgryta

Vi frågade våra experter på kommunikation om deras bästa tips inför Julgrytan. Läs igenom, inspireras och välj de ingredienser som passar just er! Om ni kryddar grytan med några av dessa tips så kommer ni en bra bit på vägen mot att uppnå era insamlingsmål!

 tips för att synas i lokalmedia

Eva Gustin uppmuntrar till att skapa intresse hos lokalmedia genom att lyfta fram unika händelser.

  1. Gör i god tid en lista på alla tidningar, lokalradi och eventuell lokal-TV som finns på orten. Notera telefonnummer och mejladress till nyhetsredaktionen eller person ni haft kontakt med tidigare.
  2. Kontakta i god tid, en till två veckor innan, gratistidningar gärna tre veckor i förväg eftersom de har längre pressläggning än prenumererade tidningar.
  3. Du kan kontakta på två sätt:
    Mejla ett så kallat pressmeddelande. Följ upp med samtal någon dag efter: Vi skickade ... Har du sett? Det gäller att vi på lördag har premiär för vår välkända julgryta där vi samlar in pengar till ...
    Ring och berätta. Skriv gärna ned en kort text som du kan mejla till redaktionen efter samtalet med plats, tid och händelse.
  4. Förslag till innehåll/vad du skriver/säger:
    - För att få medierna intresserade behövs en nyhet eller någon spännande händelse att rapportera om. Presentera det du säger/skriver som en viktig och intressant händelse för orten.
    - Ta egna foton som du kan bifoga.
  5. Exempel inför julgrytestarten:
    - På lördag är det premiär. Frälsningsarmén ställer för x:e året ut sin välkända julgryta här i xxx. Gåvorna som kommer in ska ... (berätta/ skriv vad pengarna ska användas till).
    - På lördag är det premiär för Frälsningsarméns välkända julgryta. Klockan 14 står ”någon känd artist/politiker” där och samlar in pengar till ... (berätta vad pengarna ska användas till).
  6. Exempel strax före jul eller efter jul:
    - Frälsningsarméns julgryta i xx har i år slagit rekord. Vi har från givmilda personer/företag här på orten fått in xx 000 kr som har hjälpt/ kommer att hjälpa utsatta familjer här i xxx att få en trevligare och bättre jul …

6 tips för webben

Charlotte Ander delar med sig av användbara råd för hela året.

  1. Skriv så att alla förstår – använd alltså inte interna ord eller förkortningar. Tänk alltid att det kan vara läsarens första kontakt med Frälsningsarmén, och läsaren kanske inte har någon kunskap om tro eller kyrka överhuvudtaget.
  2. Hur bra du än skriver blir du skumläst på webben. Först läses rubrik och ingress, sedan skummas resten. Då förstår du säkert hur viktiga de är men också mellanrubrikerna.
  3. De saker du vill vara säker på att läsaren ska få veta på din sida behöver du skriva så högt upp som möjligt – pang på rödbetan alltså!
  4. En bra rubrik visar vad texten handlar om och bör innehålla sökord, det vill säga ord som du kan tänka dig att en besökare söker på för att hitta just din sida. Det är också viktigt att rubriken kan stå ensam, utan bild! En lämplig ingress på webben är tre, max fyra meningar lång och berättar det viktigaste om texten nedanför.
  5. Bilder är viktiga och ska andas visionen ”Välkommen hem” det vill säga ha gärna med glada människor i en välkomnande miljö.
  6. Se över din hemsida regelbundet! Lägg in det i din kalender så det inte glöms bort. Byt gärna ut någon bild, ta bort gammalt innehåll och lägg in nytt som händer i din verksamhet.

7 tips för bättre bilder med mobilen* 

*för stillbild (S) och video (V)

Jonas Nimmersjö gillar att vara kreativ. 

  1. Inställning/Bildkvalitet. Går det att justera/ ställa in bildstorlek/kvalitet i din kamera/mobil, ställ den på bästa kvalitet. Zooma aldrig digitalt, det förstör kvaliteten.
  2. Exponering/Ljus. Alla kameror försöker i det helautomatiska läget skapa en bild med ett genomsnittligt ljus. Därför blir det vita isstället grått i en bild med dominerande vita inslag. Har bilden dominerande svarta/mörka inslag så gör kameran det svarta grått. Det bästa är om du själv kan styra detta, men går det inte så måste du undvika att ha starka ljuskällor som fönster, himmel, lampor eller liknande bakom ditt motiv. Vänd er om och ha dessa ljuskällor som belysning mot ditt motiv istället. Ha också koll på skuggor, en person blir inte vackrare med ljus underifrån eller rakt ovanifrån. Försök undvika starka kontraster. (S+V)
  3. Komposition/Innehåll. Den kanske mest kända regel för bildkomposition kallas ofta ”tredjedelsregeln”. Det är ganska lätt att lära sig den. Tänk dig ett rutnät i bilden med två vågräta linjer och två lodräta (vissa kameror och mobiltelefon kan visa ett rutmönster på skärmen/i
    sökaren). Placera viktiga objekt i de två övre kryssen som bildas där linjerna möter varandra. Försök också undvika en rörig bakgrund. (S+V)
  4. Luft/Tittriktning. Tänk också på att ha mer luft (yta i bilden) framför en person än bakom. Om avståndet till bildkanten är kortare i tittriktningen så ser det ut som personen vill lämna bilden (vilket kanske de flesta vill …) Detta gäller speciellt om personen förflyttar sig, ha mer utrymme framför än bakom. (S+V)
  5. Stå stadigt. Om du filmar (eller fotograferar i svagt ljus), se till att du står stadigt eller använder stöd. Till exempel luta armarna mot ett räcke eller ryggen mot en vägg/pelare. (V+S)
  6. Panorering och kamerarörelser. Vid en panorering med kameran, välj först slutposition, vrid sedan kroppen till startposition (utan att lyfta fötterna) och vrid tillbaka när du filmar. Tänk också på att för mycket kamerarörelse när du filmar är jobbigt för tittarna. ”Måla” inte med kameran. Välj istället stadiga bilder och försök redigera ihop filmen. Kan du inte redigera planera dina rörelser noga. (V)
  7. GDPR. Tänk på personernas integritet. Detbgår att ta bilder på människor utan att det går att identifiera dem. Annars, fråga om detbär okej att de är med på bild. För barn underb18 år, fråga deras målsmän. Skriftligt intyg ärbviktigt för GDPR. (S+V)

6 tips för sociala medier

Kerstin Tillenius vill skapa engagemang

  1. Bild och video. Se alltid till att ha en bild, alternativt en kort video, till ett inlägg för bättre spridning/interaktion.
  2.  Personligt. Personliga historier berör mer – fånga den enskilda människan. En bild och ett citat kan räcka.
  3. Korta texter. Skriv inte för långa texter. Publicera då hellre den längre texten på er hemsida och länka dit.
  4. Sänd gärna live! Se till att presentera vad ni sänder och ha mobilen i horisontellt läge när ni startar appen!
  5. Samarbeten. Visa upp samarbeten och nämn gärna företag/organisationer genom att @företagsnamnet. Stäm alltid av att det är okej med
    dem ni nämner innan ni publicerar.
  6. Dialog. Se till att svara på kommentarer som eventuellt kommer, men även att ställa frågor när det är relevant. Sociala medier är en
    dialog med dina följare.
Skriv ut