Genom att surfa vidare samtycker du till att Frälsningsarmén lagrar kakor på din dator. Läs mer om cookies här

Jag accepterar cookies

Frälsningsarméns julkampanj når miljontals

Julen är årets största kampanjperiod. Alla verksamheter och arbetsområden inom Frälsningsarmén får hjälp av denna breda kampanj som syftar till att ge fler möjlighet till en god jul.

Kampanjbild från 2019. Foto: Jonas Nimmersjö

Under julen kämpar många välgörenhetsorganisationer om samma pengar. Att tala till allmänheten om vårt arbete är därför en kamp om trovärdighet och känsla.

Huvudsyftet är att samla in medel så att fler får möjlighet att fira en jul i gemenskap, får råd att köpa mat eller julklappar till sin familj eller får ett besök i sin ensamhet. Alla regelbundna givare som vanligtvis stöttar Frälsningsarméns insamlingar ska tilltalas och nya givare nås via köpta adresser. Vi ber om ekonomisk hjälp på bred front via filmer, direktbrev, gåvoshoppen, Youtube-filmer, sociala medier, annons i morgonpress och genom julgrytan.

Julkampanjen är också ett mycket bra tillfälle att introducera Frälsningsarmén för nya målgrupper med ett mer allmänt budskap. Dessa kan vi sedan återkomma till för framtida och mer specifika kampanjer. På så sätt stärks även vårt varumärke. För dem som inte känner till Frälsningsarmén vill vi visa på allt gott som görs och hur angeläget det är att stötta arbetet. Den som redan känner oss eller troget stöder arbetet vill vi påverka mot att öka sitt givande, förstå varför fortsatt givande behövs samt tycka om oss ännu mer.

I kommunikationen centralt lyfter vi en berättelse som ger en positiv bild av Frälsningsarmén. En gåva tänder ljus i människors utsatthet genom att en representant från Frälsningsarmén välkomnar eller besöker personen med matkassar, fika, plats på akutboende och julglädje. Frälsningsarmén kommer med ljus i mörkret praktiskt och pekar också uppåt på den stjärna som tändes för oss alla under den första julen. Människor får svar på frågan: Vad åstadkommer min gåva?

Julkampanjen ges extra utrymme i tryckta medier jämfört med andra kampanjer men materialet är enkelt anpassningsbart mellan kanalerna. Allt bärs av en tydlig text, en positiv ton och färg och form hänger tydligt ihop i bildspråket i alla kanaler, så att människor känner igen oss. Övriga kampanjer under året fokuserar ofta på en grupp i taget, till exempel barn, personer i hemlöshet eller äldre. Men i vår julkampanj lyfts Frälsningsarméns hela arbete fram.

Skriv ut