Genom att surfa vidare samtycker du till att Frälsningsarmén lagrar kakor på din dator. Läs mer om cookies här

Jag accepterar cookies

Våga fråga företag

I dag när allt färre har kontanter på sig är det svårt att samla in pengar på traditionellt sätt. Därför är samarbeten eller gåvor från företag en viktig del för att täcka kårens behov för Julgryteinsamlingen. Hur går detta till? Hur gör man för att få pengar från företag? Kati Derninger, ansvarig för företagsgåvor ger oss några enkla tips.

När det gäller vad man samlar in till från företag kan man tänka lite större, utanför julgrytan, menar Kati och säger att om hon var kårledare och önskade resurser till ett utökat barn och ungdomsarbete så skulle hon försöka engagera lokala företag. Julgrytan kan vara första steget mot ett sådant engagemang, att börja bygga en långsiktig relation till företag i kårens närhet.

– Man kan tänka enkelt, säger Kati Derninger. Börja med att be dem att stötta julgrytan. Våga fråga! Det är det viktigaste. Inled en dialog och hör om de vill vara med och skänka en gåva. Var också transparent och berätta vad pengarna går till, ”Vi ska dela ut 100 presentkort till behövande och behöver samla in 100 000kr” till exempel. Om man vill ha en relation är det också viktigt att återkoppla efter jul och berätta hur det gick - då kan man bygga något långsiktigt, menar Kati.

– Har de skänkt en gåva en jul, kan man fråga dem även nästa jul, säger hon. Eller kanske redan inför sommarens kollo? Ta tillvara på de kontakter man redan har.

Enligt en studie som Frii, Frivilligorganisationernas Insamlingsråd, gjort för några år sedan är det främsta skälet att företag jobbar med socialt ansvarstagande att de vill kunna ge tillbaka till samhället, berättar Kati. Och att hälften av företagen skulle prioritera lokala ändamål.

– Vi kan erbjuda dem möjligheten att ge tillbaka till samhället, säger hon. De vet inte alltid hur de ska göra det. Då kan vi göra det lätt för dem att göra skillnad. Och visa det faktiska resultatet av deras stöd!

Katis tips

  1. Våga fråga.
  2. Gräv där du står. Tidigare givare,
    leverantörer, företag i närområdet,
    andra kontakter.
    1. Håll det enkelt och var transparent,
      berätta vad pengarna ska användas till.
  3. Tacka för gåvan, återkoppla och
    berätta hur det gick. Ge dem gärna
    Julgrytans diplom så kan de visa
    medarbetare och kunder att de gör
    skillnad.
  4. Var lyhörd. Lyssna in vad företagen
    vill, ha en dialog.
    Visa personligt engagemang och
    sprid en positiv atmosfär och energi,
    menar Kati. De företagare du möter är
    helt vanliga människor, var dig själv
    och skapa en personlig relation med
    människan i företaget.

Text: Jonas Nimmersjö

Skriv ut