Genom att surfa vidare samtycker du till att Frälsningsarmén lagrar kakor på din dator. Läs mer om cookies här

Jag accepterar cookies

Företagare vill hjälpa

På allt fler orter är lokala företagare en viktig del av julgryteinsamlingen.

Hur kan vi veta att en lokal företagare är intresserad av Frälsningsarméns julgryteinsamling? För några år sedan genomförde branschorganisationen Giva Sverige  och PWC en undersökning som visar att ”främsta skälet till att företag arbetar med socialt ansvarstagande är för att kunna ge tillbaka till samhället” samt att ”drygt hälften av de tillfrågade företagen skulle prioritera lokala ändamål”. Det betyder att vi inom Frälsningsarmén kan ta mod till oss och be lokala företagare om en gåva till julgrytan.

När du fått en gåva öppnar sig nya möjligheter där hur du gör är avgörande för framtiden. Här behöver du så snart som möjligt berätta vad du tack vare gåvan har möjlighet att göra. Här kommer e-postadressen väl till pass. Skriv ett enkelt nyhetsbrev som du kan skicka till alla dina kontakter. Det ger dig möjligheten att hålla dina givare informerade om hur det går, hur många du kunde hjälpa och att dela anonyma berättelser från dina möten med utsatta för att
bekräfta att hjälpen når fram. Lyckas du här står dörren på glänt nästa gång du behöver hjälp! 

Ja, men hur gör man då?

  1. Vem behöver hjälp?
    Här behöver du avgränsa dig för att göra behovet tydligt och enkelt att se. Det
    skulle kunna vara att ordna en julfest eller jullunch för dem som inte har någon
    att fira jul med. Men även att ge presentkort på julmat till dem som inte har råd
    själva. Eller att du vill kunna ge julklappar till barn i familjer som lever i utsatthet.
    Beskriv för företagare hur ditt hjärta längtar efter att kunna hjälpa din grupp
    hjälpsökande.
  2. Hur stort ser du att behovet är?
    Hur många vill du kunna hjälpa? Kanske brukar ni ordna en jullunch och vet hur
    många som brukar vilja vara med? Tidigare jular har människor ringt för att fråga
    om ekonomiskt stöd. Hur många brukar det vara?
  3. Hur mycket skulle det du vill göra kosta?
    Räkna ut vad ett presentkort på mat behöver vara värt för att den som får det
    ska kunna handla det som behövs för att under enkla omständigheter fira jul
    med lite guldkant. Berätta gärna hur du tänkt och vad du vill erbjuda. Hur du ser
    framför dig glädjen hos den som får hjälp. Den skillnad gåvan gör för den som
    inget har.
  4. Hur ber jag om en gåva, om hjälp?
    Erbjud företagaren möjligheten att kunna ge tillbaka till samhället lokalt på din
    ort. Att vara med och dela glädjen du känner när du hjälper.
  5. Hur håller jag enkelt kontakten levande efter mötet/samtalet?
    Be om e-postadress direkt till den du talat med för att med eller utan gåva
    kunna hålla kontakten.
Skriv ut