På Frälsningsarméns webbplats används cookies. Cookies som behövs för att webbplatsen ska fungera kommer att sparas i din dator. Läs mer om cookies här

Jag accepterar cookies
hämta geoposition

Landet runt

Här publiceras notiser och rapporter som har skickats in från kårer och verksamheter runt om i landet.

Bild 1: Ny civilmedlem och barnvälsignelse i Trelleborg. Bild 2: Anki Thunman ber om vagnexplosion i Malmö, smileys'ar från JS-helg i Umeå, scouttårta i Nässjö och Sätt punkt! i Västerås. Bild 3: Stavgång Templet, Stockholm.

Axplock från Pärleportalen november-december

Publicerat 2018-01-03

Trelleborg

Vi hade ett underbart invigningsmöte på Frälsningsarmén i Trelleborg idag nyårsdagen. Mycket bön, mycket sång och musik, härlig predikan bönebänken omringad av bedjande att förnya sina löften inför Herren och vi fick be med en person till frälsning. Halleluja Trelleborg för Kristus.

Vilhelmina

1/1 2018 hade Vilhelmina-kåren glädjen att välkomna 2 Civilmedlemmar! Kerstin Sjögren och Margareta Edström. Vilhelmina för Kristus!

Örnsköldsvik

Idag bjöd vi på julbord på Frälsningsarmén i Örnsköldsvik. Gud välsignade maten, 85 stycken kunde äta sig mätta:) Vi önskar er alla en God Jul!

Familjecentret Bergsjön – Göteborg

Vi på familjecentret i Göteborg har haft en härlig höst med många fantastiska möten! Nu i slutet av terminen har vi bl.a. haft julvandringar tillsammans med de andra kyrkorna i Majorna, vernissage för vår utställning om Frälsningsarmén på familjecentret i Bergsjön och en hejdundrande julfest för våra ensamstående föräldrar och deras barn med julmat som vi fått av Willys i Sisjön. Även barnrytmiken och Öppna förskolan har haft fina avslutningar med små tomtar och lucior. Vi vill önska er alla en fridfull jul och ett välsignat 2018!

Vasakåren – Stockholm

Vi är så glada och stolta över vi i söndags fick inviga Lina Melkersson till ungdomsfanjunkare på Vasakåren!! Vasastan för Jesus!

Kungsholmskåren – Stockholm

Igår hade vi glädjen att ha soldatinvigning på Kungsholmen! Victoriza, som blev soldat, jobbar på EU-Centret och kommer ursprungligen från Rumänien. Hon är en fantastisk människa och kan många språk vilket är en välsignelse i sig! För bilder, se vår Facebook eller Instagram. "De skall komma från öst, de skall komma från väst, de skall sitta till bords i Guds rike!"

Örnsköldsvik

Idag hade vi glädjen att välkomna två juniorsoldater till kåren i Örnsköldsvik. Förra söndagen fick vi en ny civilmedlem!

Högkvarteret – Stockholm

Vi sänder ett stort TACK till alla kollegor, vänner och medarbetare för arbetsåret 2017 och den tid vi haft möjligheten att få arbeta hemma i Sverige! Tack för osjälviskt arbete för Gud ochmedmänniskor, tack förkompetens och skicklighet ni ställer till Frälsningsarméns förfogande och tack för gott kamratskap då vi jobbat tillsammans som team! Tack också för all den uppmuntran och omtanke som ni visat oss i samband med våra nya order och vår flytt. Igår gick lastbilen med våra tillhörigheter och vi följer snart efter till London. Rik välsignelse och en riktigt God Jul till er alla!
<3 Eva och Johnny

Nässjö

I lördags hade vi en härlig julkonsert till förmån för vår barn- och ungdomsverksamhet. Barnkören Sally kids, Blåsverkstan och musikkåren medverkade. Sångsolister var Jane Mainwaring, Emma Friman och Frida Larsson. Trots att det var tre konserter i vår lilla stad ungefär samtidigt lyckades vi fylla lokalen.

Nässjö

Idag hade vi glädjen att inviga två juniorsoldater på kåren i Nässjö. Vi har även med det nått upp till kårens trosmål för 2017 10 nya medlemmar.

Templet – Stockholm

Här kommer ett utdrag från barnens utvärderingar kring JS- helgen som hölls på Templet i Stockholm för en vecka sedan. Jag blir så otroligt glad och berörd, så vill dela med mig av barnens kloka och fina tankar. Nedan står barnens svar på frågan "Har du lärt dig något nytt om Gud eller påmints om något?"

"Gud finns med hela tiden"
"Gud är tre i en (fidget spinner)"
"Gud är alltid med oss"
"Bibeln handlar om människor"
"Fadern, sonen och den helige ande- allt i ett"
"Vi är omslutna av Gud (fidget spinner)"
"Gud är alltid runtomkring oss"
"Gud bryr sig om alla- hur man än är"
"Vi kan be på många olika sätt och för vad som helst"
"Gud är vägen, sanningen och livet"
"Gud kom ner på jorden"
"Nya sätt att be på"
"Vi kan tacka Gud för allt- vi har mycket att vara tacksamma över"
"Om man är med rätt person kan vad som helst vara roligt"
/Lina Melkersson

Södra Vätterbygden

I söndags hade vi förmånen att välkomna tre nya civilmedlemmar i Södra Vätterbygden. Monika Berg, Karl Josefsson och Karl-Johan Turesson. Vi ber att Jesus ska bevara dem och beskydda dem.

Östra kåren – Göteborg

VARDAGSHJÄLTE I GÖTEBORG Göteborgs kommun har inrättat ett pris för vardagshjältar i Göteborg. Priset kommer att delas ut av kommunfullmäktiges ordförande Lena Malm i samband med att "Julstaden" invigs den 30 november klockan 17.00 på Götaplatsen. Priset delas ut till en , högst tre personer. i år, det första året går priset till två personer varav jag med stor glädje kan meddela att Ann-Christine Thunman som jobbar med Jesaja 58 på Östra kåren är en av vinnarna. Så välförtjänt!

Haparanda

Amal Numeir har blivit medlem hos oss i Haparanda. Nu har hennes familj kommit, sex barn / ungdomar och man. UNDERBART!!! TACK JESUS!!!

Sala

Söndagen 19 november hade vi barnvälsignelse. Det var Sandra som bar fram sin lilla dotter Jasmine inför Herren. Det var glädje och lovsång i gudstjänsten.

Templet Stockholm

På Templet Stockholm i helgen hade vi soldatinvigning och hade då glädjen att inviga Christina Olausson till soldat som hade kommit med i Frälsningsarmén via Myrorna i Ropsten. Det var en stor högtid som fick bli höjdpunkten på en fantastisk helg då vi under lördagen hade bibelstudie tillsammans med Rut och Peter Baronowsky som sedan ledde oss i en härlig Gudstjänst på söndagen tillsammans med musikkåren och sångarna.

 


Välsignat invigningsmöte i Trelleborg nyårsdagen 2018

Publicerat 2018-01-01

Vi i Trelleborgskåren gläder oss över ett underbart invigningsmöte nyårsdagen 2018.

Gudsnärvaron var påtaglig och vi hade mycket sång och musik samt duettsång.

Vi hörde en underbar predikan och i avslutningen av mötet omringades bönebänken av bedjande som
förnyade sina löften inför Herren. Vi fick även bedja med en person till frälsning, Gud är god.

Halleluja Trelleborg för Kristus.

/Christer Nelander


 

Välsignelser över Trelleborgskåren

Publicerat 2017-11-22

Söndagen den 22/10 hade vi glädjen att ha en barnvälsignelse på kåren i Trelleborg när frälsningssoldat Caroline Keller frambar sin dotter Leah inför Herren. Caroline hade ett starkt vittnesbörd och i tacksamhet till Herren upplevde vi en stark glädje och Gudsnärvaro. Mötet inramades med mycket sång och musik. Vi tackar Gud för hans godhet och ber om välsignelser över Caroline och Leah.

Söndagen den 19/11 hade vi glädjen att uppta Marie-Louise Wallström som civilmedlem i Trelleborgskåren, Öppna kören sjöng bl.a. sången om jag kan hjälpa någon, och efter ett härligt vittnesbörd av Marie-Louise blev hon av fanjunkare Magret Nilsson, hälsad välkommen i kåren. Gudsnärvaron var stark och vi tackar Gud för Marie Louise som vill vara med och kämpa för Herren.
/Christer Nelander


 

Axplock från Pärleportalen oktober-november

Publicerat 2017-11-17

Norrköping

I söndags hade vi i Norrköpingskåren den stora glädjen att få inviga en ny fanjunkare, två juniorsoldater, en soldat, en civilmedlem och välkomna en soldat som flyttats över till vår kår. Tack Jesus!
/Anders Beijer

Nässjö

Igår firade vi FA-scouternas dag i Nässjö Vi upptog 5 nya scouter och Norra Smålands scoutdistrikt bjöd oss på tårta. Tårtan fick vi eftersom vi var en av de scoutkårer som procentuellt sätt rekryterade flest nya medlemmar under 2016 i distriktet.

JS-helg i Umeå

I helgen gick höstens första JS- helg av stapeln! Ett härligt, taggat och glatt gäng kids samlades i Umeå för lek, bus, kreativ undervisning, film, uppdrag, bönevandring och massa annat skoj. Det är otroligt vad mycket man hinner med under ett dygn :) Temat för helgen var ordet "Alltid" och vi pratade om att Gud alltid är med oss oavsett hur vi känner eller vad vi gör, att Gud alltid älskar oss och att vi alltid kan be till honom. Jesus var så närvarande, vädret krispigt och soligt, maten otroligt god och barnen var glada- kan man önska sig mer? Stort TACK till barn och ledare från norr!
/Lina Melkersson

"Vagnexplosionen i Malmö!"

I lördags (21/10) inbjöd Eldsflamman till en Regional bönedag i Malmö. Wow, vilken dag! Härlig lovsång och många angelägna böneområden. Ett av dessa områden var att be för våra städer, att "gatorna tillhör Jesus, gatorna tillhör oss" och då finns det inte plats för sprängning av polisentréer eller skjutningar på gator och torg. I sin bön bad Anki Thunman att vi istället skulle se en "vagnexplosion" och mycket kreativt rullade kårledare Bertil Divert in den vagn som Malmö kår införskaffat för att i Jesu Kristi namn och den helige Andes kraft återta gator och torg i Malmö. Under stor glädje fick vi vara med att i Jesu Kristi namn välsigna denna cykelvagn och dess förare. Bit för bit, vänner. Bit för bit återtar vi det som tillhör Jesus Kristus! 
/Peter Jonasson

Juniorsoldatinvigning i Nässjö

Igår hade vi glädjen att inviga Linn och Maja till juniorsoldater.

Alingsås

Idag har kåren i Alingsås fått inviga Elisabeth Svensson till kårsekreterare. Vi önskar Elisabeth Guds välsignelse i sitt uppdarag
/Ulrika Karlsson

Skillingaryd

I tisdags hade vi "Tisdagsmys på Frälsis". En nysattsning som vi kommer att ha varannan tisdag; småbarnsmusik, pyssel, andakt och Taco. Vi talade om Änglavakt, och gjorde änglatavlor med en bön på. Det kom 10 vuxna och 11 barn. Jättekul.
/Martina Österdahl

Borås

I söndags välkomnade vi Göran som medlem i vår kår. På söndag välkomnar vi Christer. Vi är enormt tacksamma för vad Gud gör ibland oss.
"Vad ögat inte sett och örat inte hört och människans hjärta inte anat, det har Gud berett åt dem som älskar honom". 1 Kor 2:9
Borås för Kristus
/Marie Blomberg

Templet Stockholm

För er som lyssnar på podcast. Templet finns att prenumerera på här: https://itunes.apple.com/se/podcast/fr%C3%A4lsningsarm%C3%A9n-templet/id1292786483?mt=2
/Daniel Back

Borlänge

Halleluja! I söndags hade vi den stora förmånen och glädjen i Borlänge att hälsa vår älskade vän Vasile välkommen som civilmedlem i kåren. Bed gärna för honom och hans familj!
/Ludwig Fontanac

Luleå

Fick bedja för en kvinna på vårat Öppet Hus idag i Luleå. Gud hör bön!
/Elisabeth Carlsen

Örnsköldsvik

Idag fick vi välkomna två nya medlemmar, Johan Bylund och Maria Wiklund. Vi fick samtidigt avskilja Marianne Qvarfordt till Rekrytsergeant och Monika Loven till Socialsergeant. Gud är mäktig att göra under, ja han är stor och underbar.
/Anita Allandotter

Lidköping

Glädje i Kårfamiljen! Vid söndagens gudstjänst invigdes Tina Ljungberg till bönesergeant i Lidköpings kår.
Halleluja! Lidköping för Kristus!
/Sara Dahlberg

Västerås

Sätt punkt för! Under kulturnatten i Västerås visades ett levande skyltfönster, som belyste olika områden av fångenskap. Våld i nära relationer,Trafficking och missbruk. Det blev många givande samtal om hur ovanstående områden kan bli en påtaglig fångenskap, men också det att finns en Jesus som är med att ge både styrka och mod till livsförändring.
/Arne Vauhkola

Örnsköldsvik

Idag blev det segerjubel på ALPHA.....Maria tog emot Jesus som sin personliga frälsare! Gud är underbar!
Anita Allandotter


 

Stavgång, soppa och föredrag på Templet i Stockholm

Publicerad 2017-10-27

Varje tisdagsförmiddag samlas, sedan 2004, ett 20-tal damer och ibland några herrar, på Templet i Stockholm för en promenad med stavar i Liljansskogen. Efteråt samlas man till sopplunch och föredrag.

— Det är en fantastisk fin gemenskap där vi förutom att förbättra konditionen och ha roligt också får dela glädjeämnen och sorg, säger initiativtagaren, Else Andersson.

Eva Hallberg, som är pensionerad lärare, har varit med sedan tio år tillbaka och det händer att hon besöker kåren i andra sammanhang också.

— Det här betyder allt; gemenskap, glädje och motion och alla är så vänliga! De här träffarna vill jag inte missa, säger hon.

Deltagarna går i sin egen takt och olika långa sträckor. Exempel på föreläsare är sjukgymnaster, dietister och läkare.

Ur Stridsropet nr 4, 2017

 

Skriv ut Dela