Genom att surfa vidare samtycker du till att Frälsningsarmén lagrar kakor på din dator. Läs mer om cookies här

Jag accepterar cookies

Medlemsinformation

Här hittar du som är medlem, soldat, officer eller vän till Frälsningsarmén nyheter, personnytt och information.

Bild 1: Philip berättar om sin väg till Gud. Bild 2: Kremena Hultby och Lovisa Landälv arbetar för och värnar om människor som utsatts för människohandel. Bild 3: Ewa-Marie Kihlagård, biträdande divisionschef för södra divisionen. Bild 4: Marjo Maikkunen är ny elev på Officersskolan. Bild 5: Tio nya frälsningsofficerare invigdes 19 juni. Bild 6: Christina och Bo Jeppsson tillträder som ledare för Frälsningsarmén i Sverige 1 augusti 2021,

"Wow, vad cool kristendomen är!"

Som barn var Philip Wigholm hånfull mot kristna och såg Bibeln som en sagobok. Men hans intresse för fantasy fick honom att tänka om när han såg en prästkaraktär i en film. Samtidigt drabbades han av panik då han trodde att det inte fanns någon förlåtelse för honom. Men även den tanken kunde Gud ändra på. Läs om Philips väg till Gud


 

Missa inte årets brassfestival i Södertälje!

Lördagen den 23 oktober kl.16:00 samlas fem musikkårer på Frälsningsarmén i Södertälje för en fantastisk eftermiddag där brassmusiken kommer att premieras i olika former. Läs mer om hur du köper biljetter här


"Mitt liv har fått högre kvalitet sedan jag blev frälst"

Efter fängelsevistelser och tortyr i Kurdistan flydde Stefan till Sverige och här hamnade han på psyket. Han fick kontakt med Frälsningsarmén och blev frälst. Detta och vännerna i kåren har fått honom att må mycket bättre och han upplever att han får svar på sina frågor om Jesus via drömmar. Läs om Stefans väg till Gud


Himmelriket är nära

"Vi kan läsa i Bibeln att där Jesus gick fram så var det som att glimtar av himmelriket syntes. Människor blev friska, hungriga fick mat i mängd, t.om. döda blev uppväckta! Det är ungefär som på våren, när snön har täckt hela marken och så fläckvis, börjar det smälta och man ser att våren är på väg." Lyssna på månadens andakt av och med Susanne Jansson, lärare vid Frälsningsarméns Officersskola.


Utan Frälsningsarmén hade jag inte levt idag

Missbruk av alkohol och tabletter präglade Maud Bäcks liv i 50 år. När Frälsningsarméns kår i Strängnäs startades upp på nytt hittade hon dit. Nu är hon frälst, döpt, kårmedlem och nykter. Läs om Mauds väg till Gud här


Viktig bönedag för människohandelns offer

Människohandelns offer tillägnas varje år en bönedag den sista söndagen i september. 2021 är temat ”Beyond the dark” med utgångspunkt i bibelversen 1 Petrus brev om hur Gud har kallat oss från mörker till ljus. På Lyktan, ett av Frälsningsarméns skyddade boenden, vill man skapa trygghet, upprättelse och framtidstro hos dem man möter. Läs mer här


Bo Jeppsson, samfundsledare

Din procent gör skillnad!

Visste du att du kan välja vart din kyrkoavgift ska gå? En procent av din beskattningsbara inkomst utgörs av kyrkoavgiften.

Ger du den till Frälsningsarmén gör dina pengar stor nytta för Guds rike. Med mer medel kan vi predika evangelium och nå fler människor med det hoppfulla budskapet om Jesus. Läs mer här


"Gud finns med oss i översvämningen"

I Gävle vaknade kårledarna för Frälsningsarmén till en chock efter regnovädret den 18 augusti. Hela det stora källarplanet stod under vatten. Tre veckor senare kämpar de fortfarande mot vattnets konsekvenser. Men förtröstan på Gud bär dem i det tunga arbetet och uppskjutna verksamhetsstarten. Läs mer här


Från förankring till handling – vår vision går in i ny en fas

Förra hösten sjösattes Frälsningsarméns vision ”Välkommen hem – Livet med Jesus” som ska främja gemenskap, delaktighet och lärjungaskap och dra fler unga och marginaliserade till de andliga hemmen/kårerna. Visionen har nu fått slå rot och strategigruppen ser fram emot förändring i praktiken. Läs om visionen här


Fältsergeant Marjo är ny elev på vår officersskola

Nu har Frälsningsarméns officersskola dragit igång inför hösten. Ny elev är fältsergeanten Marjo Maikkunen. Hon läser ett år extra samtidigt som hon arbetar som kårledare i Haparanda. För 24 år sedan blev hon frälst men först förra sommaren landade kallelsen till herde och församlingsledare på allvar inom henne. Läs artikeln om Marjo här 


"Jesus om du är verklig visa dig - jag behöver dig!"

Eva Manninen har precis blivit invigd som officer i Frälsningsarmén, och har sin tjänst som kaplan/präst Frälsningsarméns på behandlingshem Kurön. Här berättar hon om hur hon som artonåring blev frälst ute på en oljetanker i Nordsjön, och varför hon har valt att bli frälsningsofficer.


Vill utbreda Guds rike

Läs intervjun i Stridsropet med Bo Jeppsson, Frälsningsarméns nya ledare i Sverige, som efter tre år i Danmark återvänder till Sverige för att fortsätta bygga Guds rike på hemmaplan.


"Nu ska vi gå ut där vi behövs som allra mest!"

Vid Frälsningsarméns officersinvigning i juni blev Lena och Mikael Vigart färdiga officerare och klara att gå ut i tjänst. ”Nöden bland speciellt de unga är väldigt stor i Karlstad. Vi vill skapa en kärleksfull oas för dem att bara vara i”, säger Lena Vigart. Läs intervjun med Lena och Mikael Vigart här


"När jag ber försvinner all ångest"

Diagnoser, mobbning, misshandel och spelmissbruk fick Matthias Rundkvist att tappa livslusten. När han kom till Frälsningsarméns kår i Strängnäs fylldes han av en obeskrivlig frid och ångesten han kämpat med länge försvann. Läs om Mathias väg till Gud


Boklanseringar och brev från generalen

  • Torsdag 1 juli kl 15.00 (svensk tid) lanserar general Brian Peddle två böcker – ”Called to be a Soldier” och ”Day by Day”. Lanseringen från IHK kan följas direkt via länken:  sar.my/called . Eventet kommer att inrymma vittnesbörd, musikaliska inslag och en hälsning från general Brian Peddle. Böckerna kommer inte i nuläget att översättas till svenska, men finns tillgängliga på engelska som PDF:
    Called_to_be_a_Soldier_web.pdf
    Day_by_Day_web.pdf
  • Generalen vill också förmedla ett brev till alla soldater och medlemmar. Brevet berör bland annat coronasituationen och samtalen med internationella ledare. Här kan du läsa generalens brev eller ladda ner brevet i pdf-format:Generals_Letter_to_Salvationists_Svenska.pdf
  • Önskan är att kårledare på lämpligt sätt förmedlar ovanstående brev till kårens soldater och medlemmar samt informerar om de nya böckerna.

Kjell Olausson, chefsekreterare


"Jesus är inte klar med mig"

Läs Linas vittnesbörd här


Kärlek och förlåtelse ledde till drogfrihet

Efter år av missbruk trodde inte Göran Malmgren att livet gick att vända. Men när han upplevde Guds omvälvande kärlek löstes han helt från drogbegäret. Idag hjälper han andra med samma kamp på Frälsningsarméns utslussningsboende Halvvägshuset i Stockholm. Läs om Görans väg till Gud och drogfrihet


Tio nya frälsningsofficerare och farväl till kommendörerna

I lördags invigdes tio nya officerare till Frälsningsarmén under en jublande och innerlig gudstjänst på Templets kår i Stockholm. Samtidigt avtackades Frälsningsarméns ledare i Sverige och Lettland, kommendörerna Clive och Marianne Adams, som efter drygt tre år går vidare med nya uppdrag i Norge. Läs om händelsen här


Från gatan in till Jesus i Strängnäs

”Välkommen hem” säger fönstertexten på båda sidor om entrén till Frälsningsarmén i Strängnäs. Sedan omstarten för åtta år sedan har många ”färgglada” människor hittat hit och snart är lokalerna urvuxna. Läs artikeln om Strängnäs här


Jag ville dö men Gud gav mig meningen med mitt liv


 

"Gud, om du finns måste du sända någon till mig! Jag orkar inte mer!"

Mathias Blomberg fick tidigt uppleva gemenskapen med Gud och ett mirakulöst helande men han hamnade snett i livet och höll på att fastna i ett alkoholmissbruk. Tillslut bad han en konkret bön till Gud om hjälp och vägledning. Han fick genast svar och det blev början till ett helt nytt liv för honom. Hör Mathias berätta om sin väg till Gud.


Andakt - Det finns för många outtalade tack

Här kan du läsa andakten av och med Sara Beijer, kårledare i Nässjö


Ledarskifte för Frälsningsarmén i Sverige

Den 1 augusti 2021 får Frälsningsarmén Sverige-Lettland nya ledare. Bo och Christina Jeppsson tar över ledarskapet efter Clive och Marianne Adams. 


Våra viktiga volontärer

Packa matkassar, åka på läger, servera och hjälpa till juridiskt – de frivilliga insatserna är oräkneliga och oumbärliga för Frälsningsarméns breda sociala arbete. Volontärerna bidrar med kompetens och tid, och får tillbaka meningsfullhet och gemenskap. Hur behåller vi dem i framtiden?

Skriv ut