Genom att surfa vidare samtycker du till att Frälsningsarmén lagrar kakor på din dator. Läs mer om cookies här

Jag accepterar cookies

Medlemsinformation

Här hittar du som är medlem, soldat, officer eller vän till Frälsningsarmén nyheter, personnytt och information.

Sörbölekyrkan i Skellefteå förvärvas av Frälsningsarmén från EFS med inflyttning 16 maj. Här finns stora, funktionella och handikappanpassade lokaler med plats för både gudstjänst, musik och förhoppningsvis ett nytt ungdomsarbete. Kyrkan har en harmonisk färgsättning i mestadels grönt och blått. Här syns det höga kyrkfönstret inifrån. Foto: Svenska Kyrkan Skellefteå/Per-Olov Sjödin, Sörböle EFS Missionsförening)

Kyrkoköp i Skellefteå

På rekordkort tid blev det klart: Frälsningsarmén i Skellefteå köper Sörbölekyrkan och får därmed dubbelt så stora, funktionella lokaler. ”Vi gläds med vännerna i Skellefteå som får spännande möjligheter att utveckla verksamheten och fortsätta arbeta för Guds rikes tillväxt”, säger Marie Jonasson, divisionsledare för Frälsningsarméns norra division. Läs mer om kåren i Skellefteås kyrkoköp


"När det var som värst blev jag tvångsomhändertagen"

Roger har mitt i ett långt yrkesliv kämpat med konsekvenser av drogmissbruk. På Frälsningsarméns sociala center på Hornstull i Stockholm får han stöd av kurator Gittan och hjälp med matkasse, fika och samvaro med andra. Läs mer om Roger här

Roger har haft många jobb under livet men drogmissbruket har ofta satt käppar i hjulet. Han kommer till Frälsningsarméns sociala center varje vecka. Foto: Kerstin Tillenius/Carina Tyskbo


Stötta Frälsningsarmén i världen

Under april och maj pågår försakelseinsamlingen. Vårt internationella medlemsbidrag är en möjlighet för oss att ge av det överskott som vi har i vår del av världen, till alla de som som kämpar för sin överlevnad. Bidraget går till våra kårer runt om i världen, som driver fantastiska projekt under mycket svåra omständigheter. Din gåva hjälper dem att fortsätta vara Jesu Kristi händer och fötter i världen. Vi gör detta tillsammans! Läs mer om försakelseinsamlingen här


Kommendörerna Buckinghams besök i Sverige

Fredagen den 8 april till måndagen den 11 april besökte stabschef för internationella Frälsningsarmén, kommendör Lyndon Buckingham och världssekreterare för andlig livsutveckling, kommendör Bronwyn Buckingham Frälsningsarmén i Sverige och Lettlands territorium. Kommendörerna hade varnats för det nyckfulla väder som april månad kan leverera. Det var kallt, men värmen av gemenskap och senare solen höjde temperaturen. Läs mer om kommendörerna Buckinghams besök här

Under besöket i Sverige predikade kommendör Lyndon Buckingham bland annat kring temat ”trons hjältar”. Foto: Jonas Nimmersjö


Missa inte senaste numret av tidningen Stridsropet!

Läs om Kremena som strider för dem som drabbats av människohandel samt om ”Rörigt” i kyrka på Söder i Stockholm, och mycket annat!


Andakt: Det som sker i det fördolda

"Det är roten det ofta handlar om – det som är i det fördolda. Vi behöver rensa och gödsla både växter och oss själva för att kunna växa och ge frukt. " Läs och lyssna till andakten av och med major Arne Vauhkola, kårledare för Frälsningsarmén kår Templet i Stockholm.


Andakt: Vi behöver hjälpa varandra i dessa orostider

"En värld i fruktan behöver en orädd kyrka, som visar vägen och som modigt står på Guds löften i tider av ofred och oro. Som påminner vårt samhälle om de värderingar som är eviga, om gästfrihet och solidaritet med de lidande och förföljda." Läs och lyssna på andakt i orostider av och med major Michael Hjerpe, officer på Frälsningsarmén Sverige.


General John Larsson har befordrats till Härligheten

General John Larsson (pensionerad), Frälsningsarméns 17:e internationella ledare, har befordrats till härligheten i sitt hem i Bromley, London, den 18 mars 2022. Läs mer här


"Jag önskar att alla får del av den här glädjen"

Som barn var Britten nära att drunkna och senare i livet drabbades hon av en allvarlig stroke. Händelser som dessa har fått hennes gudstro att blomstra och när hon kom till Frälsningsarmén i Tranås blev hon del av en kärleksfull familj. Gemenskapen och tron på Gud har gett henne en glädje hon vill dela med sig av. Läs mer om Brittens väg till och med Gud.

"Jag är så tacksam för att jag lever och för att jag gick till Frälsningsarmén och att jag har så fina människor omkring mig, säger Britten. Foto: Teresia Jansson


Tröstande ord i tider av oro

– Vi upplever just nu en tid av oro och det påverkar oss människor på olika sätt. Vi funderar på vart vi ska vända oss med vår oro och få tröst och vägledning. Visste du att Jesus talade med sina lärjungar i sitt avskedstal, "känn ingen oro, tro på Gud och tro på mig.
Lyssna på Michael Hjerpe i filmen ovan, officer på Frälsningsarmén Sverige om hans betraktelse och textläsning ur psaltaren 91.
Vår ledare i Sverige Bo Jeppsson om kriget i Ukraina

Bo Jeppsson berättar i filmen ovan om hur Frälsningsarmén mobiliserar kring krisen/kriget i Ukraina. Läs mer här om hur Frälsningsarmén hjälper i Ukraina


"Alpha ger verkligen svar på ens frågor om kristen tro"

Vad är meningen med livet, varför dog Jesus, hör Gud bön och helar han idag? Det är frågor som diskuteras i Alpha, kurs om kristen tro, på Frälsningsarmén. Ibland erbjuds Alpha Youth eller Alpha Online. ”Alla som vacklar i tron borde gå för man får verkligen svar”, säger Helene som går sin fjärde kurs på Södra Vätterbygdens kår. Läs mer om alphakurser här


"Nu har jag förstått meningen med livet"

Shooja Oldin flydde från Afghanistan till Sverige år 2015. I Västerås kom han i kontakt med Frälsningsarmén som hjälpte honom med boende, sysselsättning och annat. Läs här om Shoojas väg till Gud


Premiär för nytt galleri på Söderkåren

Ett tidigare kafé på Söderkåren såg i helgen dagens ljus som konstgalleri. Det festliga vernissaget drog både intresserade Söderbor och kårmedlemmar för konstmingel, samtal och fika. Läs mer om vernissaget här


Se gudstjänst på SVT från Oskarshamns kår

På söndag 13 februari sänds den första av fyra gudstjänster från Frälsningsarmén i Oskarshamn. Kåren i sin nya kyrka bedriver ett stort samarbete med andra samfund och aktörer på orten, och är glada över att få sätta Oskarshamns kristenhet på kartan. Läs mer här


"Gud har överbevisat mig"

Maud Granlöf har mått psykiskt dåligt större delen av sitt liv på grund av övergrepp, dödsfall och missbruk och hon har gjort tre självmordsförsök. Motsträvigt följde hon med till Frälsningsarméns kår i Örnsköldsvik och när hon tillslut gav Gud en chans skingrades mörkret inom henne. Lyssna på eller läs om Mauds väg till Gud.


Stridsropet nr 1 - 2022 är ute nu!

Läs ur senaste numret om varför Ulf, Frida och Rafaela blivit medlemmar samt om kåren i Oskarshamn där samarbete och sociala mötesplatser står i centrum – och mycket annat!


Sara Beijer, kårledare för Frälsningsarmén i Nässjö.

Nya vägar att vara kyrka i Nässjö

Just nu pågår ett arbete på kåren att förnya sin verksamhet efter dagens behov. Fokus kommer framöver att ligga mer på relationer än verksamhet. Läs mer om kåren i Nässjö här


Bemärkelsedag för världens mest lästa bok - Bibeln

Den 23 januari uppmärksammas tidernas mest lästa bok; Bibeln. Det är en dag av tacksamhet och möjlighet att introducera nya läsare till de bibliska äventyren. Men vad betyder den omkring 2000 år gamla kristna skriften för människor idag? Vi ställde frågan till några medarbetare inom Frälsningsarmén.


Till minne av Sven Nilsson

Publicerad 2022-01-11

Kommendör Sven Nilsson har den 4 januari 2022 befordrats till härligheten vid en ålder av 102 år. Han var territoriell ledare för Frälsningsarmén i Sverige 1981–86, chefssekreterare i Norge 1975–77 och territoriell ledare i Danmark 1977-81. Många minns en engagerad gudsman med stort intresse för historia, samhälle och livsberättelser. Läs hela minnestexten för Sven Nilsson här


 

Lördagen den 8 januari på Vasakåren välkommnades majorerna Robert och Anna-Maria Tuftström som chefsekreterare och TSWM (Territorial Secretary for Women's Ministries) för Sverige och Lettland.


Lyssna till frälsningssoldaten Samuel Ljungblahd, som sjunger O Come All Ye Faithful, när han gästade Årets julvärd 2021 Tareq Taylor på SVT.

https://www.svtplay.se/video/33148738/arets-julvard-2021/julvard-2021-24-dec-16-10?position=380&id=j4VgMba


Skriv ut