Genom att surfa vidare samtycker du till att Frälsningsarmén lagrar kakor på din dator. Läs mer om cookies här

Jag accepterar cookies

Medlemsinformation

Här hittar du som är medlem, soldat, officer eller vän till Frälsningsarmén nyheter, personnytt och information.

Stridsropet nr 1 - 2022 är ute nu!

Läs ur senaste numret om varför Ulf, Frida och Rafaela blivit medlemmar samt om kåren i Oskarshamn där samarbete och sociala mötesplatser står i centrum – och mycket annat!


Sara Beijer, kårledare för Frälsningsarmén i Nässjö.

Nya vägar att vara kyrka i Nässjö

Just nu pågår ett arbete på kåren att förnya sin verksamhet efter dagens behov. Fokus kommer framöver att ligga mer på relationer än verksamhet. Läs mer om kåren i Nässjö här


Bemärkelsedag för världens mest lästa bok - Bibeln

Den 23 januari uppmärksammas tidernas mest lästa bok; Bibeln. Det är en dag av tacksamhet och möjlighet att introducera nya läsare till de bibliska äventyren. Men vad betyder den omkring 2000 år gamla kristna skriften för människor idag? Vi ställde frågan till några medarbetare inom Frälsningsarmén.


Till minne av Sven Nilsson

Publicerad 2022-01-11

Kommendör Sven Nilsson har den 4 januari 2022 befordrats till härligheten vid en ålder av 102 år. Han var territoriell ledare för Frälsningsarmén i Sverige 1981–86, chefssekreterare i Norge 1975–77 och territoriell ledare i Danmark 1977-81. Många minns en engagerad gudsman med stort intresse för historia, samhälle och livsberättelser. Läs hela minnestexten för Sven Nilsson här


 

Lördagen den 8 januari på Vasakåren välkommnades majorerna Robert och Anna-Maria Tuftström som chefsekreterare och TSWM (Territorial Secretary for Women's Ministries) för Sverige och Lettland.


Lyssna till frälsningssoldaten Samuel Ljungblahd, som sjunger O Come All Ye Faithful, när han gästade Årets julvärd 2021 Tareq Taylor på SVT.

https://www.svtplay.se/video/33148738/arets-julvard-2021/julvard-2021-24-dec-16-10?position=380&id=j4VgMba


 

Vänd dig till Jesus i jul

Varför skulle vi inte vilja lära känna Jesus? Någon som kan återuppliva våra själar när vi är trötta; någon som kan ge oss vila; någon som kan ge ett evigt perspektiv när det omedelbara känns förtärande; någon som håller ihop oss och vår värld när vi och den faller isär. Passa på i jul att bjuda in honom i ditt hjärta och liv som frälsare och vän. Läs julhälsning från general Brian Peddle 


Gud uppenbarade sig mitt i smärtan

Flera av Lennart Franssons familjemedlemmar drabbades av cancer men ett omvälvande gudsmöte gav honom själv styrka att trösta och stötta andra runtomkring. Snart blev det tydligt att just det är en viktig uppgift han har i livet. Läs och lyssna till Lennarts väg till och med Gud


Andakt: Var inte rädd

Läs och lyssna på en andakt i advents- och jultid av och med överste Christina Jeppsson, som här fokuserar på ängelns budskap i julevangeliet.


Setareh flydde för sin tro

Fängelse, förhör och förnedring blev följden när Setareh intresserade sig för kristendomen i hemlandet Iran. Hon flydde till Sverige men kände sig ensam och deprimerad. När hon kom till Frälsningsarmén fick hon hopp, frid och en ny familj. Läs om Setarehs väg till och med Gud


Torgny Hansson tilldelades medalj

Torgny Hanson, känd musikledare och profil inom Frälsningsarmén och inom musikkretsar i Sverige har tilldelats ”Medaljen för tonkonstens främjande” av Kungliga musikaliska akademin. Kronprinsessan Victoria överlämnade medaljen.

— Erkännandet och medaljen har ett symboliskt värde som naturligtvis känns uppmuntrande, säger musikprofilen själv till lt.se

Motiveringen lyder: Dirigenten Torgny Hanson (f. 1945) för betydande insatser inom svensk blåsmusiktradition. Han har inom Frälsningsarmén skapat en rik musikmiljö där många yrkesmusiker, särskilt bleckblåsare, fått sin första skolning. Som utbildare har han lotsat dem vidare vid Dalarö Folkhögskola och Kungl. Musikhögskolan. Inom det professionella musiklivet verkade han inledningsvis som kapellmästare vid Regionmusiken, senare som musikinspektör inom Försvarsmakten.

Torgny Hansson vid en av Frälsningsarméns julkonserter. Foto: Jonas Nimmersjö


Jätteroliga Superhelger lyste upp barnens tillvaro

Novembermörkret flödade av glädje, hopp och ljus när Frälsningsarmén Ung samlade totalt 164 barn i åldrarna 6 till 13 år. I Stockholm, Umeå och Halmstad fick barnen uppleva allt från trampolinpark och bowling, till husbyggande och undervisning – allt med Jesus i centrum. Läs mer om superhelgerna här 


Utan Jesus hade jag varit död

Läs och lyssna om Lisbeth Östtlings väg till Gud


Många vill ha förbön via hemsidan

”Ska vi be för dig?” står det på Frälsningsarméns hemsida och efter ett mail kan ditt böneämne dagen efter lyftas upp av medarbetare på högkvarteret. Årligen kommer över 1000 önskningar om förbön den vägen rörande nöd och ohälsa. Något som har ökat på sistone är viljan att befrias från porrsurfande. Läs mer om förbön här


Andakt - Kärleken är generös

Lyssna på eller läs månadens andakt av och med Alejandro Gallardo, kårledare för Frälsningsarmén i Västerås.


Ville inte leva – fick nytt liv i Jesus

Erika, som egentligen heter något annat, kände sig oälskad och oönskad efter föräldrarnas skilsmässa. Men när hon satt och hade självmordstankar dök en pastor upp och berättade om Jesus. Det förändrade allt och sedan dess har hon haft Guds kärlek och ledning i livet, vilket gett henne styrka i tillvaron. Läs om Erikas väg till och med Gud


Överlevare får stöd av överlevare

Som ett steg mot ett ökat överlevarfokus i arbetet mot människohandel fick Frälsningsarmén i Sverige i slutet av oktober besök av holländska Malaika Oringo, som själv överlevt människohandel och i dag arbetar med att inkludera och engagera överlevare.

Malaika Oringo. Foto: Kerstin Tillenius


"Wow, vad cool kristendomen är!"

Som barn var Philip Wigholm hånfull mot kristna och såg Bibeln som en sagobok. Men hans intresse för fantasy fick honom att tänka om när han såg en prästkaraktär i en film. Samtidigt drabbades han av panik då han trodde att det inte fanns någon förlåtelse för honom. Men även den tanken kunde Gud ändra på. Läs om Philips väg till Gud

Philip Wigholm


"Mitt liv har fått högre kvalitet sedan jag blev frälst"

Efter fängelsevistelser och tortyr i Kurdistan flydde Stefan till Sverige och här hamnade han på psyket. Han fick kontakt med Frälsningsarmén och blev frälst. Detta och vännerna i kåren har fått honom att må mycket bättre och han upplever att han får svar på sina frågor om Jesus via drömmar. Läs om Stefans väg till Gud


 

Från förankring till handling – vår vision går in i ny en fas

Förra hösten sjösattes Frälsningsarméns vision ”Välkommen hem – Livet med Jesus” som ska främja gemenskap, delaktighet och lärjungaskap och dra fler unga och marginaliserade till de andliga hemmen/kårerna. Visionen har nu fått slå rot och strategigruppen ser fram emot förändring i praktiken. Läs om visionen här


"Jesus om du är verklig visa dig - jag behöver dig!"

Eva Manninen har precis blivit invigd som officer i Frälsningsarmén, och har sin tjänst som kaplan/präst Frälsningsarméns på behandlingshem Kurön. Här berättar hon om hur hon som artonåring blev frälst ute på en oljetanker i Nordsjön, och varför hon har valt att bli frälsningsofficer.


Vill utbreda Guds rike

Läs intervjun i Stridsropet med Bo Jeppsson, Frälsningsarméns nya ledare i Sverige, som efter tre år i Danmark återvänder till Sverige för att fortsätta bygga Guds rike på hemmaplan.


"När jag ber försvinner all ångest"

Diagnoser, mobbning, misshandel och spelmissbruk fick Matthias Rundkvist att tappa livslusten. När han kom till Frälsningsarméns kår i Strängnäs fylldes han av en obeskrivlig frid och ångesten han kämpat med länge försvann. Läs om Mathias väg till Gud


Boklanseringar och brev från generalen

  • Torsdag 1 juli kl 15.00 (svensk tid) lanserar general Brian Peddle två böcker – ”Called to be a Soldier” och ”Day by Day”. Lanseringen från IHK kan följas direkt via länken:  sar.my/called . Eventet kommer att inrymma vittnesbörd, musikaliska inslag och en hälsning från general Brian Peddle. Böckerna kommer inte i nuläget att översättas till svenska, men finns tillgängliga på engelska som PDF:
    Called_to_be_a_Soldier_web.pdf
    Day_by_Day_web.pdf
  • Generalen vill också förmedla ett brev till alla soldater och medlemmar. Brevet berör bland annat coronasituationen och samtalen med internationella ledare. Här kan du läsa generalens brev eller ladda ner brevet i pdf-format:Generals_Letter_to_Salvationists_Svenska.pdf
  • Önskan är att kårledare på lämpligt sätt förmedlar ovanstående brev till kårens soldater och medlemmar samt informerar om de nya böckerna.

Kjell Olausson, chefsekreterare


Kärlek och förlåtelse ledde till drogfrihet

Efter år av missbruk trodde inte Göran Malmgren att livet gick att vända. Men när han upplevde Guds omvälvande kärlek löstes han helt från drogbegäret. Idag hjälper han andra med samma kamp på Frälsningsarméns utslussningsboende Halvvägshuset i Stockholm. Läs om Görans väg till Gud och drogfrihet

Skriv ut