Genom att surfa vidare samtycker du till att Frälsningsarmén lagrar kakor på din dator. Läs mer om cookies här

Jag accepterar cookies
hämta geoposition

Friskt vågat

Helmner direkt

Bilden från tältfestivalen i Örnsköldsvik

INGEMAR HELMNER i tidningen

"Hemmets Vän" sep 2012

Detta är en kärleksförklaringtill Frälsningsarmén i Örnsköldsvik. Jag känner vördnad och respekt för den lilla men växande kåren!

De får se nya människor komma till tro och lever i en atmosfär präglad av bön och härlig framtidstro. De har en närhet till sina medmänniskor, en naturlig kontaktyta, ett stort förtroendekapital bland folk ute på stan. En annan sak som gläder mig är deras öppenhet för den helige Andes ledning. Mina vänner på kåren representerar varm, sund och äkta karismatisk kristendom!

Ledaren är egentligen pensionär men fylld av helig glöd. Han är visionär och djärv. Hör definitivt inte till omöjlighetstänkarnas parti, där man bara ser problem och svårigheter. Han ser möjligheter och utmaningar och är bredd att kämpa för det han tror på. I mitten av september reste de ett tusenmannatält på cirkusplatsen i stan.

Är det inte häftigt? Det ser så inbjudande ut trots att höstkylan gör sig påmind. Över hela tältet lyser en vacker ljusslinga och inne i salongen är det varmt och skönt. Ljud och ljus i toppklass och glad musik från den snygga scenen. I ett anslutande tält serverades kaffe med tilltugg och utanför brinner de stora grillarna som förser hugade spekulanter med god mat. Vilken festival! Det är roligt att sjunga och predika i denna fria och folkliga miljö!

Jag häpnar då jag ser raden av sponsorer som gjort denna kampanj möjlig. Det visar sig att Frälsningsarméns emblem står högt i kurs. De flesta företagare ser gärna sitt namn kopplat till detta starka varumärke. Detta har även inneburit att den stora dagstidningen bjudit på en hel bilaga som berättar om positiva rapporter. En av sponsorerna är den kristna hjälporganisationen Hoppets Stjärna som har sitt huvudkontor i stan. De och Frälsningsarmén har det gemensamt att de visar i sin kristna tro i praktisk handling. Och detta tycker de flesta är bra. Det känns trovärdigt. Och som ni förstår, bidrar allt jag nämnt till att föra kyrkan nära vanligt folk. Till nämnda tält är det inga höga trösklar, hit vågar man gå för att lyssna till Pärleporten och andra omtyckta kristna sånger.

I den inledande gudstjänsten spelar Pingstkyrkans brass och Frälsningsarméns högsta chef i Sverige, Kommendören, höll en mycket Jesuscentrerad predikan "I inget annat namn finns frälsning", förkunnade hon och lyfte upp namnet Jesus med stor frimodighet. Då jag senare inbjöd till förbön vid korset som är rest i ena sidan av salongen, reste sig nästan alla besökare upp för att vara med i denna manifestation. Efteråt fick jag bekräfta att flera som vandrat mot böneplatsen inte tidigare bekänt sin kristna tro. Redan första kvällen fick vi uppleva detta genombrott och vi var alla gripna och överväldigade!

Kvällens utformning syftar till att ovana besökare ska känna sig välkomna. Därför inleds varje samling med riktigt glada, kända trallvänliga sånger. Det är nära till både skratt och tårar från första stund. JAg märker hur människor trivs. Tältet fylls framifrån av öppna och engagerande människor. Mitt i gudstjänsten tar vi paus då vi dricker kaffe och får möjlighet att hälsa på varandra. Sedan kommer avdelning två med förkunnelse och inbjudan till förbön. Riktiga helkvällar som inte lämnar någon oberörd.

 

Publicerat: 2014-04-11Skriv utKommentera (
)